Visual Design of Hüseyin Ferhad's Poetic Universe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12624732

Keywords:

Hüseyin Ferhad, sensory images, visual image

Abstract

Turkish poetry after 1980, characterized by a diversity of poetic orientations, moves away from its political language and attitude due to the political conditions of the period. It creates new possibilities in terms of form, style and theme with the diversity enriched by different pursuits. During this period, poetry searches with different tendencies. Hüseyin Ferhad, who added a new dimension to his poetry adventure, which he started with a social/political understanding, nourishes his poetry with metaphysics, belief, mythology and ethnic culture along with social sensitivity during his journey on a geographical plane, first to the Aegean, Mediterranean and Asia Minor, and then to the East/Turkish world. The poetry that Ferhad puts forward within this framework contains intense images, and these images are predominantly visual in character.

In Hüseyin Ferhad's poetry collection consisting of eight books, it has been determined that the poetic universe designed through sensory-based images is predominantly visual and is explained with examples. A descriptive method was used to analyze text fragments taken from Ferhad's different books. In the study, firstly, information about the poet's poetic understanding is presented, then the visual image is explained and the visual dimension of the sensory images in Hüseyin Ferhad's poetry is shown through selected examples. Through the examinations, it has been determined that Hüseyin Ferhad's image-intensive poetry was designed with the visual sense, and his poetry with visual image character constitutes an important place in the poet's poetic/aesthetic understanding.

References

Ada, Ahmet (2004). “Hüseyin Ferhad Şiirinin Yapısal Özellikleri”. Yom Sanat, Sayı: 17, s. 59-63.

Aksakal, Ali (2020). “Hüseyin Hameş”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hames-huseyin. (Erişim Tarihi: 20. 02. 2021)

Aktulum, Kubilay (2021). İmgelem Çözümlemesine Giriş. Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları.

Asiltürk, Bâki (2013). Türk Şiirinde 1980 Kuşağı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Bayıldıran, Sabit Kemal (2004). “Hüseyin Ferhad’da Üç Dönem”. Yom Sanat. Sayı: 17, Mart-Nisan. s. 73-83.

______________ (2018). “Kuşak Ne Zaman Terimdir?”, Milenyumda Şiir, 2000’ler Şiiri, Akdemi-Şiir İlişkisi, Kuşak ve Antoloji Tartışmaları. Hazırlayanlar: Emel Koşar, Hilal Kaplan, Okan Yılmaz. İstanbul: Artshop. s. 89-95.

Cebeci, Oğuz (2019). Metafor ve Şiir Dilinin Yapısal Özellikleri. (2. Baskı). İstanbul: İthaki Yayınları.

Drucker, Johanna (2014). “Yazılı Görüntü Sanatı” (Çev.: Melike Taşçıoğlu). Folklor/Edebiyat, Cilt: 20, Sayı: 77, 2014/1, s. 205-220.

Duymaz, Cuma (2004). “Dil Bilgisinden İkmale Kalan Her Şair Kırbaçlanmalı ve Arenadan Atılmalıdır”. Hüseyin Ferhad’la söyleşi. Yom Sanat, Sayı: 17, Mart-Nisan, s. 47-52.

Erdoğan, Altay Ömer (2019). “Yüzüme Hohla Yeryüzünü!”. Yenie dergisi. http://yenie.net/yuzume-hohla-yeryuzunu/ (Erişim Tarihi: 06. 08. 2021).

Ergül, Mehmet Selim (2009). Türk Şiirinde Taşra: 1859-1959. Yayımlanmış Doktora Tezi. Ankara: Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Ergülen, Haydar (2019). “Hüseyin Ferhad: Şiiri, Kavimler Kapısı”. Hürriyet Sanat. https://www.hurriyet.com.tr/kitap-sanat/huseyin-ferhad-siiri-kavimler-kapisi41368832 (Erişim Tarihi: 26.09.2021)

Ferhad, Hüseyin (1982). Deniz Çobanları. İstanbul: Yeni Türkü Şiir Yayınları.

______________(1984). Ve Yürüdük Gecenin Ateşleri İçinden. İstanbul: Varlık

Yayınları.

______________(1993). Söyle Gölgen de Gitsin. Ankara: Ekin Yayınları.

______________(1995a). Hayal Ülkesinin Keşfi. Ankara: Ekin Yayınları.

______________(1995b). “Şiire Giden Yol: ‘İmge’”. Aşka ve Barbarlara Dair. Ankara: Ekin Yayınevi. s.132-134.

______________(1995c). “Kalbimin Şeceresi Kokoçi’yle Başlar”. Gösteri. S. 179, Ekim. s. 36-37.

______________(2000). Hazer İçin Birkaç Sarı Gül (Kılıç İpekte Sınanır 2000 içinde). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

______________(2002). “Şah İsmail’in İki Günü”. Cennet Diye Bir Yer (2. Baskı). Ankara: Ekin Yayınları. s. 147-174.

______________(2004). Simurg. Ankara: Ekin Yayınevi.

______________(2008). Gizli Âyinler (Kılıç İpekte Sınanır’ın 2008 Basımı içinde) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

______________(2015). Kılıç İpekte Sınanır. Toplu Şiirler. (2. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

______________(2015). “Yalnızlığın En Eski Tarifi”. Kılıç İpekte Sınanır. Toplu Şiirler. (2. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. s.321-325.

______________(2016). “İkinci Menzil”. Şark Belleği. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. s. 126-137.

______________(2016). “Ben ve ‘Ben’”. Şark Belleği. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. s. 278-331.

______________(2016). Şark Belleği. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

______________(2019). Nihayet Bir Cümledir İnsan. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Gökhan, Asuman ve Erçavuş, Deniz (2018). “Hâfız-ı Şîrâzî ve Âb-ı Hayât”. Bayburt Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Dergisi. Bayburt. Sayı: 1, Mart 1-9. s. 113-132.

Işıldak, R. Suat (2008). “Yaratmada İlk Adım: İmge ve İmgelem”. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED) Cilt: 2, Sayı: 1, Haziran, s. 64–69.

İnce, Özdemir (2011). Şiir ve Gerçeklik (4. Baskı). Ankara: İmge Kitabevi.

Kavrakoğlu, Füsun (2016). “Somut Şiir”. https://kavrakoglu.com/somut-siir/ (Erişim Tarihi: 31. 07. 2021).

Kayıran, Yücel (2016). “Hüseyin Ferhad Analizine Zeyl”. Şiirimin Çeyrek Yüzyılı-Günümüz Türk Şiiri Üzerine Makaleler. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. s.291- 294.

Kıvılcımlı, Hikmet (1974). Tarih Tezi. İstanbul: Tarih ve Devrim Yayınları

Kuseyri, Faris (2019). Hüseyin Ferhad Kitabı. Hatay: Güney Rüzgârı Yayınları.

Lakoff G., Turner M. (1989). More than Cool Reason, The University of Chicago Press. Chicago.

Metin, Ali K. (2015). “80’li Yılların İmgeci Şiirindeki Tıkanmalar”. Şiirin Adaleti 1980 Sonrası Türk Şiiri Üzerine Eleştiri ve Tahliller (1.Baskı). İstanbul: Metamorfoz Yayıncılık Okur Kitaplığı.

Söğüt, Mine (2004). Hüseyin Ferhad’la Söyleşi: “Hikmet Burcunda Bir Şaman Olarak Görürüm Kendimi”, Kitap-lık, Şubat, Sayı: 69, s. 24-33.

Taşçıoğlu, Melike (2014). “Tipografi, Sayfa Tasarımı ve Somut Şiir”. Folklor/Edebiyat, Cilt: 20, Sayı: 78, 2014/2, s. 215-224.

Temir, Ahmet (1986 ). Moğolların Gizli Tarihi (2. Baskı). Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.

Türk Dil Kurumu (2005). Türkçe Sözlük (10. Baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.

Orhanoğlu, Hayrettin (2010). Sanat Eserinde İmgecilik ve Edip Cansever’in Şiirinde Gerçeküstü İmgeler. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Wellek, Rene ve Warren, Austın (2019). Edebiyat Teorisi. (5. Baskı). (Çev.: Ö. Faruk Huyugüzel). İstanbul: Dergâh Yayınları.

Görüşmeler

Erdoğan, Ali Ekber (11 Haziran, 2021). Hüseyin Ferhad’la Yapılan Görüşme.

Published

2024-07-02

How to Cite

Erdoğan, A. E. (2024). Visual Design of Hüseyin Ferhad’s Poetic Universe. Türk Dili Ve Edebiyatı İncelemeleri Dergisi, 2(1), 22–34. https://doi.org/10.5281/zenodo.12624732