A Tomb in Sivas Yıldızeli Belcik Village: Zirahat Baba (Yağmurcuk Baba)
Keywords:
Sivas, Belcik Village, tomb, sacredAbstract
In this study, the "Zirahat Baba" tomb, which is located in Belcik Village and is an important place to visit, was examined. In general, tombs containing the graves of holy people are of great importance in transferring and protecting the cultural and religious heritage of a society and shaping the belief system of a society. It is seen that after the Turks accepted the religion of Islam, they continued their tradition of visiting the graves of people who were considered sacred, as they did not completely abandon their worldview originating from the belief in the Sky God. Thus, the tombs, which are a mixture of folk belief and book belief, correspond to the concept of Tomb in Islam. The difference between mausoleums built in the name of religious leaders or important people from tombs is that they are more ornate. In the study, information was given about the value of the tombs and tombs within the social context by taking on a social context, and in this context, the beliefs, rituals and miracles that found meaning around the "Zirahat Baba" tomb were taken into consideration. Apart from this, information about the historical structure and story of the "Zirahat Baba" deposit and its place in Turkish culture and belief system is also included. The study is a field study. For this reason, the "Zirahat Baba" tomb was visited and observations were made about the tomb. Participatory interview technique was also used in the study.
References
Aday, Erdal (2013). Kütahya İli Türbe ve Yatırları Etrafında Oluşan İnanç ve Uygulamalar. Balıkesir Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Balıkesir.
Alptekin, Ali Berat (1997). Türk Halk Hikâyelerinin Motif Yapısı. Ankara: Akçağ Yayınları.
Arslan, Mustafa (2004). Türk Popüler Dindarlığı. İstanbul: DEM Yayınları.
Artun, Erman (2008). Türk Halk Bilimi. İstanbul: Kitabevi Yayınları.
Aydın, Mehmet (2006). Konya Merkezdeki Manevi Halk İnançlarının Dinler Tarihi ve Din Fenomenolojisi Açısından Değerlendirilmesi. Konya: SÜİF Yayınları.
Başaran, Uğur (2013). Kültürel Bir Olgu Olarak Eshab-ı Kehf. Uluslararası İnanç Turizmi ve Eshab-ı Kehf Sempozyumu. Ankara: Öncü Basımevi.
Başaran, Uğur (2022a). Afşinli Taki Muhammed ve Mevlitleri. Çanakkale: Paradigma Akademi Yayınları.
Başaran, Uğur (2022b). Kültürel Süreklilik Bağlamında Türk Ȃşıklık Geleneğinde Geçiş/Kırılma Dönemleri: Tespitler ve Öneriler. Prof. Dr. Metin Ekici Armağanı. Ege Üniversitesi Yayınları, İzmir : s. 437-450.
Bayat, Fuzuli (2012). Türk Mitolojik Sistemi II. İstanbul: Ötüken Yayınevi.
Boratav, Pertev Naili (2012). Türk Mitolojisi-Oğuzların-Anadolu. Azerbaycan ve Türkmenistan Türklerinin Mitolojisi. çev. Recep Özbay. Ankara: Bilgesu Yayınları.
Boratav, Pertev Naili (1973). 100 Soruda Türk Fokloru. İstanbul: Gerçek Yayınları.
Camcı, Aykut (2002). Yıldızeli İlçesi’nin Coğrafyası. Atatürk Üniversitesi .Sosyal Bilimler Enstitüsü.Erzurum,s.153. (Doktora Tezi).
Çobanoğlu, Özkul (2003). Türk Halk Kültüründe Memoratlar ve Halk İnançları. Ankara: Akçağ Yayınları,
Develioğlu, Ferit (2004). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat Eski ve Yeni Harflerle, 21.baskı, Ankara: Aydın Kitabevi Yayınları.
Eroğlu,Türker ; Kılıç Hatice Çiğdem (2005). Türk İnançları ve İnanışla, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, İstanbul.
El- Buhari, (1989). Ebu Abdillah Muhammed b. İsmail Sahih-i Buhari ve Tercemesi (I-XVI), (Çev. Mehmet Sofuoğlu). Ötüken Neşriyat, İstanbul.
Ergin, Muharrem , (2009). Dede Korkut Kitabı-1. TDK Yayınları, Ankara.
Rençber, Fevzi (2014). Adıyaman Alevilerinde Türbe veya Yatır Ziyareti. Türk Kültürü ve Hacı Bektaşi Veli Araştırma Dergisi, 71, s.211
Günay, Ünver (1996). Kayseri ve Çevresinde Ziyaret ve Ziyaret Yerleri. Kayseri: Bel Yayınları,
Günay, Ünver; Harun Güngör (2003). Başlangıcından Günümüze Türklerin Dinî Tarihi. İstanbul: Rağbet Yayınları.
Gündüz, Şinasi (1995). Son Gnostikler. Vadi Yayınları, Ankara, s.161–162.
Güngör, Harun (2007). Geleneksel Türk Dininden Anadolu’ya Taşınanlar. Yaşayan Eski Türk İnançları Bilgi Şöleni: Bildiriler, s. 1-7, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Yayınları.
İnan, Abdülkadir (1986). Tarihte ve Bugün Şamanizm. Türk Tarih Kurumu, Ankara, 1986.
Kaya, Doğan (2005). Kültürümüzde Kardeş Veliler İnancı :Sivas- Örneği,s.3.
Ocak, Ahmet Yaşar ( 2015). Alevi Bektaşi İnançlarının İslam Öncesi Temelleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
Tanyu, Hikmet (2007). Türkiye’de Adak ve Adak Yerleri. Elips Yayınları, Ankara.
Taş, İsmail (2011). Türk Düşüncesinde Kozmogoni-Kozmoloji. Kömen Yayınları, Konya.
TDK Türkçe Sözlük (2009). 10. Baskı (Haz. Şükrü Haluk Akalın) . TDK Yayınları, Ankara.
Van Gennep, Arnold (1960). The Rites of Passage, (çev. M. B. Vizedom ve G. L. Caffee). Chicago: The Univesity of Chicago Press.
Zabun, Sezgin (2022). 1838 Nüfus ve 1884-1845 Temettutat Kayıtlarına Göre Kilmigat. Sivas. (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi).
SÖZLÜ KAYNAKÇA
(K.K.1)-(A.C.) 1942, Yıldızeli, Belcik Köyü, Doğumlu,Lise mezunu, Emekli Öğretmen,bizzat kendisi tanıktır.
(K.K.2)-Fikret Şimşek 1967, Yıldızeli, Belcik Köyü, Doğumlu, Lise mezunu, emekli, bizzat kendisi tanıktır.
(K.K.3)-Huriye Şahin 1963, Yıldızeli, Belcik Köyü, Okuma yazma bilmiyor, ev hanımı, Sivas Yıldızeli, büyüklerinden öğrenmiştir.
(K.K.4)-Nuray Şimşek 1973, Yıldızeli, Belcik Köyü, ortaokul mezunu, ev hanımı, bizzat kendisi tanıktır.
(K.K.5)-Burak Şahin 1990, Yıldızeli, Belcik Köyü, lise mezunu, çiftçi, çevresinden öğrenmiştir.
(K.K.6)-(T.Ş.) 1997, Yıldızeli, Belcik Köyü, Üniversite mezunu, büyüklerinden ve çevresinden öğrenmiştir.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Türk Dili ve Edebiyatı İncelemeleri Dergisi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.